вівторок, 15 листопада 2016 р.

Математика 4 кл. Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини та маси. Задачі, які розв’язуються зведенням до одиниці.

Тема. Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини та маси. Задачі, які розв’язуються зведенням до одиниці. (№№ 356-363).
Тип уроку: віршований урок «Усний журнал»
Мета:
-         ознайомити учнів із прикладами письмового додавання і відні­мання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання дов­жини та маси; закріплювати вміння учнів розв'язувати задачі вивче­них видів. –
-         Розвивати мислення, кмітливість, зв’язне мовлення, обчислювальні навички;
-         виховувати інтерес до математичних знань
Обладнання: таблиця усних обчислень; таблиця "Іменовані числа"; картки для опитування, малюнок хатинки Баби Яги, іграшка Баба Яга.
                              Х  і  д         у  р  о  к  у
І.  Організація класу.
— Добрий день! В добрий час! Рада, діти, бачить вас!
—  Ви почули всі дзвінок? Він покликав на урок.
      Кожен з вас приготувався, На перерві постарався.
      Зараз сядуть всі дівчата, А за ними і хлоп'ята.
ІІ. Контроль, корекція і закріплення знань.
—  Сьогоднішній урок математики незвичайний, він буде складатися з сторінок усного журналу.
                В самоті нудьгує Бабонька Яга,
                Ледве Шкутильгає костяна нога.
                Буде рада бабця дорогим гостям:
                В ліс приходь до неї — все побачиш сам.
—  Ви хочете потрапити в ліс до Баби Яга?
     А для цього нам потрібно перегорнути шість сторінок журналу, на кожній з яких є завдання. 
Перша сторінка — «Хатинка на курячих  ніжках»                
  —  В Бабусі - Ягусі хатинка жива: 
                 Дві курячих ніжки вона не хова.
                 Ці ноги стирчать із хатинки  
                 І мерзнуть зимової днини.
                 Купила їй чоботи Баба Яга -
                 Не влізла в ті чоботи жодна нога.
                 Хатинка із босими ніжками 
                 Блука лісовими доріжками.
— Діти, подивіться: холодно, сніг, а хатинка роз­зута.  Але  для  того,   щоб  придбати  їй  взуття, потрібно мати розмір ніг. Тож давайте в цьому до­поможемо Бабі Язі, розв'язавши усно приклади.  
а                                                          
460                                          
2000
150
а : 10
 46
200
15
а х 10- 100
4500
19900
1400
а)



                         ( дев’)                                                
б)  3 чисел 40, 60, 74, 80 назвати ті значення букви а, при яких нерівність: а — 34 > 40 буде правильною, (а = 80)                                        
                                                                                          ( я)
       в) Задачі.
•  На двох машинах привезли зерно, по 3 т на кожній. Ск. всього кілограмів зерна привезли? (6000 кг.)
Учень виконав три стрибки. Довжина першого стрибка 205 см, дру­гого — на 5 см менша, ніж першого, а третього — на 15 см довша, ніж другого. Яка довжина третього стрибка? (215 см.)
•  Щоб нагодувати тигра, потрібно 30 кг м'яса, а шлунок вусатого кита вміщує 3 т їжі. У скільки разів більше може з'їсти кит, ніж тигр? (У 100 разів більше).(нос)                                                  
    г) Виконання завдання № 356.                       ( тий)
—  Тож який розмір взуття у лісової хатинки?
     Так, розмір цих ніг — дев'яностий. Взуть такі
ніжки непросто. Але тепер, знаючи їх розмір, Баба Яга зможе купити взуття на лісному базарі.
ІII. Вивчення нового матеріалу.
                      Друга сторінка «Чарівний клубок».
-         В Баби Яги є чарівний клубок.   
     Він знає стежинки усі на зубок.
                      Вам будь-який в лісі куточок       
                      Покаже чарівний клубочок.
Але одного разу клубочок, коли розмотався, зачепив­ся за кущ ліщини і... розірвався. А бабуся  заблукала і зустріла двох друзів, які розмовляли. Про що вони розмовляли – зараз вам розкажу:
     -  Що ти несеш у торбині? – запитав Незнайко у Буратіно.
     -  Цукерки.
     -  А скільки їх у тебе є?
     -  В одному кульку 2кг 350 г, а в іншому – 1кг 250г. Якщо скажеш, скільки їх всього у мене є, то я тебе пригощу.
        Баба Яга і собі захотіла цукерок, але додати такі числа не вміла, тож давайте допоможемо їй.
             Саме на цьому уроці ми розглянемо тему «Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених  в одиницях маси і довжини»
         Отже,  такі числа можна додавати і віднімати двома способами.                    
         1)  додавати і віднімати так, як вони записані;
         2)   замінити кожне число меншими одиницями вимірювання довжи­ни або маси і виконати дії.
Н-д:  46 м 05 см - 8 м 57 см = 37 м 48 см                                    
        _4605                    _46 м 05 см                                                                             
            857                        8 м 57 см                                                                                
          3748 (см)              37 м 48 см
          40 т 780 кг + 27 т 085 кг = 67 т 865 кг                                                                              
          40780                              40 т 780 кг                         
          27085                              27 т 085 кг
          67865 (кг)                      67 т 865 кг
 - Тож давайте допоможемо наших героям дізнатися скільки ж купив Буратіно цукерок.
                               2кг350г              2350
                            + 1кг250г            +1250
                               3кг600г               3600 (г)
  -    Ось і допомогли Незнайкові. Він дуже зрадів, адже Буратіно пригостить його цукерками.
  -      А ось Баба Яга не зовсім рада, бо не знає скільки їй потрібно ще пройти, щоб повернутися до своєї хатинки. Тому пропоную їй теж допомогти.
  -     До друзів вона пройшла 3км720м, а назад може повернутися коротшою дорогою – 1км800м. Який шлях подолає Баба Яга?
                                       3км720м                  3720
                                    + 1км800м               +1800
                                       5км520м                  5520 (м)
  -    Клубочок знову став суцільним.
                       Фізкультхвилинка
     Третя  сторінка журналу — «Смачний супчик».
  - Їсти бабця захотіла  Узялась мерщій до діла.
    Над багаттям в казані   Варить страви пресмачні.
   Накришила змій у юшку,  Потім вкинула петрушку,
   Мухомори молоді,  Ще й поганочки бліді.
   Ох і супчик вийшов лютий: Цілих два відра отрути.
  -     Діти, Баба Яга зовсім не знає, що все в супові отруй­не. От вона пообідає і отруїться. Але отрута зникне, коли ми правильно розв'яжемо задачу № 360
   Повторіть задачу за скороченим записом.
                  
       Гуска — 5 кг 720 г
       Курка — ?, на 3 кг 345 г легша, ніж Г.             ?г
       Індик — ?, на 4 кг 390 г важчий, ніж К. і Г.        
     —  Розберемо задачу від запитання до даних.      
     —  Складемо план розв'язування задачі.
       1)  Яка маса курки?  
       2)  Яка маса курки і гуски разом? 
       3)  Яка маса індика?  
       4)  Яка маса усієї птиці?
(Розв 'язання. 1) 5 кг 720 г - 3 кг 345 г = 2 кг 375 г;              
                        2) 5 кг 720 г + 2 кг 375 г = 8 кг 095 г;
                        3)  8 кг 095 г + 4 кг 390 г = 12 кг 485 г         
                        4)  12 кг 485 г + 8 кг 095 г = 20 кг 580 г
    —  Молодці, діти, ви добре справилися із завданням. Баба Яга вам вдячна. Тепер вона буде їсти неотруйний смачний суп.
   Четверта сторінка журналу «Бабусина ступа».                                                                                                                                                             
           Нащо Ягуся тримає ступу?
           У ступі можна зварити супу,
           Пере білизну в ній бабуля.
           Відро це, ночви, чавун, каструля.
           Велика користь з цієї ступи:
           В ній зберігає бабуля крупи.
           Ще й варить ступа гриби в сметані
           І носить воду старій для бані.
     — Але для того, щоб крупи ніхто не вкрав, бабуся їх за­мкнула замком, а ключ загубила. Замок у бабусі чарівний, він відчиниться лише тоді, коли ви правильно поясните задачу № 361.
.                   50 п.— 1 ц 50 кг
                    100 п. - ?                 
(Розв 'язання. 150 ■ (100: 50) = 300 (кг) = З (ці.)
     — Розв'яжіть задачу іншим способом. (150: 50 ■ 100 = 300 (кг).)
          П’ята  сторінка журналу «Чорний кіт».             
   Живе у Яги, як старенька каже,
     Сто, а чи й більше літ,
                   Чорний-пречорний, чорніший від сажі,    
                    Великий, домашній кіт.
                    І вдень, і вночі посьорбавши каші,  
                    Охороняє вхід
                    Чорний-пречорний, чорніший від сажі,
                    Великий і вірний кіт.
                   От і лежить на печі, як на пляжі,
                    Сто, а чи й більше літ
                    Чорний-пречорний, чорніший-від сажі,  
                    Великий, лінивий кіт.
          — Я зовсім не лінивий, — сказав кіт і пішов ло­вити рибу, але зловив завдання для самостійної роботи. А так як він математики не вчив, то просить вашої допомоги.
      Завдання з «Математика експрес – контроль»
        І в. – ст .61,               ІІ в. – ст.63.
       ( І в. : 54240 кг; 21200 кг; 653 кг.     
        ІІ в. : 64320 кг; 15800 м; 737 кг)
        - Кіт дякує вам за допомогу. А тому, хто був активним, дисциплінованим на уроці Баба Яга  говорить «Спасибі». І запрошує до себе в гості.
V. Підсумок уроку.
            -  Чого ми навчилися на уроці?
            -  Які завдання пропонувала вам Баба Яга, які найбільше сподобались?

            -  Для чого потрібні одиниці маси і довжини? Якими способами можна їх додавати і віднімати?

1 коментар: