Тема. Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в
одиницях вимірювання довжини та маси. Задачі, які розв’язуються зведенням до
одиниці. (№№ 356-363).
Тип уроку: віршований
урок «Усний журнал»
Мета:
-
ознайомити учнів із прикладами письмового
додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини
та маси; закріплювати вміння учнів розв'язувати задачі вивчених видів. –
-
Розвивати мислення, кмітливість, зв’язне
мовлення, обчислювальні навички;
-
виховувати інтерес до математичних знань
Обладнання: таблиця усних обчислень; таблиця
"Іменовані числа"; картки для опитування, малюнок хатинки Баби Яги,
іграшка Баба Яга.
Х
і д у
р о к у
І. Організація
класу.
— Ви почули всі
дзвінок? Він покликав на урок.
Кожен з вас
приготувався, На перерві постарався.
Зараз сядуть всі
дівчата, А за ними і хлоп'ята.
— Сьогоднішній
урок математики незвичайний, він буде складатися з сторінок усного журналу.
В самоті нудьгує Бабонька Яга,
Ледве
Шкутильгає костяна нога.
Буде рада бабця дорогим гостям:
В ліс приходь до неї — все побачиш сам.
— Ви хочете
потрапити в ліс до Баби Яга?
— А для цього
нам потрібно перегорнути шість сторінок журналу, на кожній з яких є
завдання.
Перша сторінка — «Хатинка на курячих ніжках»
— В Бабусі - Ягусі хатинка жива:
— В Бабусі - Ягусі хатинка жива:
Дві курячих ніжки вона не хова.
Ці ноги стирчать із хатинки
І
мерзнуть зимової днини.
Купила їй чоботи Баба Яга -
Не
влізла в ті чоботи жодна нога.
Хатинка із босими ніжками
— Діти, подивіться: холодно, сніг, а хатинка роззута. Але
для того, щоб
придбати їй взуття, потрібно мати розмір ніг. Тож давайте
в цьому допоможемо Бабі Язі, розв'язавши усно приклади.
а
|
460
|
2000
|
150
|
а : 10
|
46
|
200
|
15
|
а х 10- 100
|
4500
|
19900
|
1400
|
а)
( дев’)
б) 3 чисел 40, 60, 74, 80 назвати ті значення
букви а, при яких нерівність: а — 34 > 40 буде правильною, (а
= 80)
( я)
в) Задачі.
• На двох машинах привезли зерно, по
3 т на кожній. Ск. всього кілограмів зерна привезли? (6000 кг .)
• Учень
виконав три стрибки. Довжина першого стрибка 205 см , другого — на 5 см менша, ніж першого, а
третього — на 15 см
довша, ніж другого. Яка довжина третього стрибка? (215 см .)
• Щоб нагодувати тигра, потрібно 30 кг м'яса, а шлунок
вусатого кита вміщує 3 т їжі. У скільки разів більше може з'їсти кит, ніж тигр? (У 100 разів більше).(нос)
г) Виконання
завдання № 356. ( тий)
— Тож який розмір
взуття у лісової хатинки?
—
Так, розмір цих ніг — дев'яностий. Взуть такі
ніжки непросто. Але тепер, знаючи їх
розмір, Баба Яга зможе купити взуття на лісному базарі.
ІII. Вивчення нового матеріалу.
Друга сторінка «Чарівний клубок».
-
В Баби Яги є
чарівний клубок.
Він знає
стежинки усі на зубок.
Вам будь-який в лісі куточок
Покаже чарівний клубочок.
Але одного разу клубочок, коли розмотався, зачепився за
кущ ліщини і... розірвався. А бабуся
заблукала і зустріла двох друзів, які розмовляли. Про що вони розмовляли
– зараз вам розкажу:
- Що ти несеш у торбині? – запитав Незнайко у
Буратіно.
- Цукерки.
- А скільки їх у тебе є?
- В одному
кульку 2кг 350 г ,
а в іншому – 1кг 250г. Якщо скажеш, скільки їх всього у мене є, то я тебе пригощу.
Баба Яга і
собі захотіла цукерок, але додати такі числа не вміла, тож давайте допоможемо
їй.
Саме
на цьому уроці ми розглянемо тему «Додавання і віднімання іменованих чисел,
виражених в одиницях маси і довжини»
Отже,
такі числа можна додавати і віднімати двома способами.
1)
додавати і віднімати так, як вони записані;
2) замінити кожне число меншими одиницями
вимірювання довжини або маси і виконати дії.
Н-д: 46
м 05 см
- 8 м 57 см = 37 м 48 см
_4605 _46 м 05 см
857 8 м 57 см
3748 (см) 37
м 48 см
40 т 780 кг + 27 т 085 кг = 67 т 865 кг
40780 40 т 780 кг
27085 27 т 085 кг
67865 (кг) 67 т 865 кг
- Тож давайте допоможемо наших
героям дізнатися скільки ж купив Буратіно цукерок.
2кг350г 2350
+ 1кг250г +1250
3кг600г 3600 (г)
-
Ось і допомогли Незнайкові. Він дуже зрадів, адже Буратіно пригостить
його цукерками.
- А ось Баба Яга не зовсім рада, бо не знає
скільки їй потрібно ще пройти, щоб повернутися до своєї хатинки. Тому пропоную
їй теж допомогти.
- До друзів вона пройшла 3км720м, а назад
може повернутися коротшою дорогою – 1км800м. Який шлях подолає Баба Яга?
3км720м 3720
+
1км800м +1800
5км520м 5520 (м)
- Клубочок знову став суцільним.
Фізкультхвилинка
Третя
сторінка журналу — «Смачний супчик».
- Їсти бабця
захотіла Узялась мерщій до діла.
Над багаттям в казані Варить страви пресмачні.
Накришила змій у
юшку, Потім вкинула петрушку,
Мухомори молоді, Ще й поганочки бліді.
Ох і супчик
вийшов лютий: Цілих два відра отрути.
- Діти, Баба Яга зовсім не знає, що все в
супові отруйне. От вона пообідає і отруїться. Але отрута зникне, коли ми
правильно розв'яжемо задачу № 360
—
Повторіть задачу за скороченим записом.
Гуска — 5 кг 720 г
Курка — ?, на 3 кг 345 г легша, ніж Г. ?г
Індик
— ?, на 4 кг
390 г
важчий, ніж К. і Г.
—
Розберемо задачу від запитання до даних.
— Складемо план
розв'язування задачі.
1)
Яка маса курки?
2) Яка маса курки і гуски разом?
3) Яка маса індика?
4) Яка маса усієї птиці?
(Розв 'язання. 1) 5 кг 720 г - 3 кг 345 г = 2 кг 375 г ;
2) 5 кг 720 г + 2 кг 375 г = 8 кг 095 г ;
3) 8 кг 095 г + 4 кг 390 г = 12 кг 485 г
4) 12
кг 485
г + 8 кг
095 г = 20 кг 580 г
— Молодці,
діти, ви добре справилися із завданням. Баба Яга вам вдячна. Тепер вона буде
їсти неотруйний смачний суп.
Четверта сторінка журналу — «Бабусина
ступа».
Нащо
Ягуся тримає ступу?
У
ступі можна зварити супу,
Пере білизну в ній бабуля.
Відро
це, ночви, чавун, каструля.
Велика користь з цієї ступи:
В
ній зберігає бабуля крупи.
Ще й варить ступа гриби в сметані
І
носить воду старій для бані.
— Але для того, щоб крупи ніхто не вкрав,
бабуся їх замкнула замком, а ключ загубила. Замок у бабусі чарівний, він
відчиниться лише тоді, коли ви правильно поясните задачу № 361.
.
50 п.— 1 ц 50 кг
100 п. - ?
(Розв 'язання. 150 ■ (100: 50) = 300 (кг) = З
(ці.)
— Розв'яжіть задачу іншим способом. (150:
50 ■ 100 = 300 (кг).)
П’ята
сторінка журналу — «Чорний кіт».
—
Живе у Яги, як старенька каже,
Сто, а чи й
більше літ,
Чорний-пречорний, чорніший від
сажі,
Великий, домашній кіт.
І вдень, і вночі посьорбавши каші,
Охороняє вхід
Чорний-пречорний, чорніший від
сажі,
Великий і вірний кіт.
От і лежить на печі, як на
пляжі,
Сто, а чи й більше літ
Чорний-пречорний,
чорніший-від сажі,
Великий, лінивий кіт.
— Я зовсім не лінивий, — сказав кіт і пішов
ловити рибу, але зловив завдання для самостійної роботи. А так як він
математики не вчив, то просить вашої допомоги.
Завдання з «Математика експрес – контроль»
І в. – ст
.61, ІІ в. – ст.63.
( І в. : 54240 кг ; 21200 кг ; 653 кг .
ІІ в. : 64320 кг ; 15800 м ; 737 кг )
-
Кіт дякує вам за допомогу. А тому, хто був активним, дисциплінованим на уроці
Баба Яга говорить «Спасибі». І запрошує
до себе в гості.
V. Підсумок уроку.
- Чого
ми навчилися на уроці?
- Які
завдання пропонувала вам Баба Яга, які найбільше сподобались?
- Для
чого потрібні одиниці маси і довжини? Якими способами можна їх додавати і
віднімати?
Доброго дня.Підкажіть будь ласка автора використаних віршів.
ВідповістиВидалити