вівторок, 15 листопада 2016 р.

Математика 4 кл. Круглі числа. Периметр прямокутної ділянки. Знаходження суми і різниці багатоцифрових чисел

Тема: Круглі числа. Периметр прямокутної ділянки. Знаходження суми і різниці багатоцифрових чисел (№№ 364—371).
Тип уроку: віршований
Мета:
-         ознайомити учнів з круглими числами; узагальнювати прийоми розв'язування задач; закріплювати вміння знаходити периметр пря­мокутних ділянок за планом.
-         Розвивати математичну кмітливість, логічне мислення, уяву,
-         розширювати кругозір учнів, зацікавлювати древніми пам’ятками історії та культурою інших країн.
Обладнання: таблиці усних обчислень; таблиця "Периметр прямокут­ника"; "Картки поточного та тематичного контролю знань", схеми задач, фото Єгипетських пірамід.
                      З  м  і  с  т          у  р  о  к  у
І.   Організація класу.
   — Відомо, у світі такі є країни,
        В яких поселилися лихо й руїни,
        Життя в них проходить неначе в імлі,
        Та є мальовничі куточки Землі.
        А право на щастя усі мають діти,
        Бо сонце яскраве всім лагідно світить.
        Не будем зважати на подих зими
        І сонця присутність відчуємо ми
        В наших теплих, дружніх стосунках
        Один з одним, а також тому,
        що ми відвідаємо один із чудових куточків  
        нашої прекрасної планети.
IIХвилинка каліграфії.
          — А почнемо урок із хвилинки каліграфії. Цифру, яку ми будемо писати, назвете ви, продовжую­чи мою думку.
       Починаємо роботу. Ми її зустрінем в нотах,
    В кольорах веселки є. Кожен день у тижні має,
    Знаєм ми, ім'я своє. Цифра ця відома всім,
    Чудес світу також... (7)
    Доведіть, що у вірші йшла мова про 7.
      -   пояснити написання цифри, учні записують у зо­шитах.
            -  Поміркуйте: знаючи, що 15873 х 7 = 111111, знайдіть значення виразу 15873 х 49 = ?
(Відповідь: 777777.  Міркують так: 49 у 7 разів більше від 7, тому відповідь має бути у 7 разів більшою від попередньої)
          —  Із скількох цифр складається число? Отже, яке це число? (Шестицифрове) Запишіть його.
           -    Самооцінка: на полях олівцем поставте за каліграфію позначки: — каліграфічно; — не зовсім;  -  не каліграфічно.
              -  То куди ми будемо з вами подорожувати?
                        Їх будували як гробниці
                        Для фараонів десятки літ.
                        Росли споруди, як гриби 
                        Й відомі стали на весь світ.
      (Мова йде про єгипетські піраміди, які будували як гроб­ниці для фараонів)
-         Дійсно, це так. Ми сьогодні з вами відвідаємо Єгипет..
          -  За пра­вильні відповіді ви отримуватимете плюси, за їхньою кількістю в кінці уроку одержите оцінку. Кожний блок завдань дає змогу відкрити склад слова, яке з превеликим задоволенням розшифруємо в кінці уроку.
        -  Отже, розпочинається незвичайна подорож до Єгипту. Світ багато чим зобов'язаний цій дивовижній і загад­ковій країні. Древні єгиптяни першими визначили прямий кут, прямокутник, квадрат, коло і так започаткували гео­метрію, їхні всесвітньовідомі піраміди не бояться часу — вони є одним з чудес світу.
ІІІ.  Контроль, корекція і закріплення знань.
                 1. Перевірка домашнього завдання.
     —  Від нашої подорожі, я впевнена, ви отримаєте насо­лоду, тому що взнаєте багато цікавого, ознайомитесь з круглими числами, закріпите вміння знаходити периметр прямокутних ділянок.
               а)    Із завдання № 363 зачитати результати обчислення виразів з імено­ваними числами.
              (10 ц 9 кг - 5 ц 68 кг = 4 ц 41 кг;
               5 кг 708 г + 4 кг 840 г = 10 кг 548 г)
     2. Завдання для опитування.
       а)  на дошці 3 учні виконують приклади з іменованими числами
             5кг – 3кг700г (1кг300г)         
             8кг350г + 5кг750г  (14кг100г)               
            19км563м + 2км040м ( 21км603м)                                    
               б)  Розв'язати задачу.
 На 2 сукні потрібно 5 м тканини. Скільки таких суконь можна поши­ти з 20 м такої тканини?
          —  Розв'яжіть задачу двома способами.
 (1-й спосіб: 2 ■ (20: 5) = 8 (с).        
 2-й спосіб: 5 м =500 см; 2000: (500: 2) = 8 (с.).)
      3.  Усні обчислення.
       а)    Виконайте усні обчислення, записуйте тільки відповіді:
   —  число 7 збільшити у 1000 разів;                   7000
   —  результат збільшити на .80;                          7080
   —  отримане число зменшити на 6000;             1080   
   —  зменшити у 10 разів;                                       108
        —  збільшити на 39.                              147
         Відповідь: 147 метрів — така висота піраміди Хеопса, во­на є найвищою за всіх.
    б)  Гра "Чарівний ключик".  ( ст. 137)                 (ка)                                                        
          (Кожен ключик підходить лише до одного замка. З'єднайте їх стрілка­ми. Переможе той, хто швидше "відімкне" всі замки.)
   Єгипет — країна жаркого континенту. Сонце. Піски. Пус­теля. І стоять в цій пустелі кам'яні гіганти — піраміди — гробниці фараонів. Поблизу піраміди фараона Хефрена знаходиться відомий усьому світу сфінкс (Ілюстрація) лев із обличчям людини.
              А хто піраміди-гіганти робив?
              Була непосильною праця рабів.
              На сонці висмажені, виснажені,
              втрачали сили, вручну рубали кам'яні брили    
              Й споруди-велетні з них робили.
              Тоді шліфували до блиску каміння
              Під сонцем й палючим його промінням.
              Без розчину плити тримались, й невдахи            
              Отак, працювали, неначе комахи.
              По формі своїй піраміди незвичні,   
              Вони загадкові, чарівні, величні
ІУ.  Вивчення нового матеріалу.
               1.  Підготовча вправа.
 —  Серед поданих чисел виберіть і назвіть ті, запис яких закінчується нулем:
      1002; 20000; 750; 9050; 13405; 18870; 6002; 9009; 10000.
              2.  Пояснення.
 —  Числа, які закінчуються нулем або кількома нулями, називають круглими числами.
           100; 720; 410050; 80; 32400 - круглі числа.
              3.  Первинне закріплення.
       а)  Читання вправи № 364.
       б) Назвати результати таблиці множення на 5, що є  круглими числами.
       в)  Виконання вправи № 365.
 - А яке з поданих вище чисел можна однаково прочитати справа наліво і навпаки?
 - Спробуйте додати цифри у цьому числі. ( 18)
       Саме стільки років прожив один з фараонів. Хто? (Тутанхамон)
                Він не встиг здійснить походів,
               18 літ — так мало.
                В стільки років фараона
                Смерть безжалісна застала.
                Прізвище Тутанхамона
                В світі вславилось проте. (Одна єдина гробниця Тутанхамона залишилась непограбованою, а була вона не в піраміді, а у стіні)
     - Кожне число можна записати у вигляді суми чи різниці круглого числа і одноцифрового. Тож давайте здійснимо цей запис.
                       18 = 10 + 8        18 = 20 - 2
             4. Фізкультхвилинка.
IУ. Розвиток математичних знань.
             1. Виконання завдання 367.
      -  Поміркуйте, чи знали єгиптяни багатоцифрові числа? Так, проте вони користувалися не десятковою, а іншою системою числення і називали числа інакше. А ми знаємо багатоцифрові числа і вміємо їх віднімати і додавати.
                 340055 - 48380 = 291675;     
                 424888 - 285099 = 139789.
 —  Перевірте віднімання додаванням.      (ні)                                 
             2.  Знаходження периметра прямокутної ділянки за планом.             
   -    Якщо подивитись уважно на піраміду, то ви побачите, що основою піраміди є прямокутник. Наступним завданням буде:                                               
       а)  — Знайдіть периметр кожної ділянки за планом, поданим на таблиці.
                         

                                                                                         9                                                             
                                             30   м                    9м      4м
       Завдання виконують з коментуванням. (Р І = 46 м; РІІ =ЗО м;Р ІІІ = 20 м.)
      б)  Самостійне виконання завдання № 368.   (В. з картоплею 44 м; з огірками 24 м; з помідорами — 16м.)                                                    (ку)
            3. Розв'язування задачі 369
             - Сильніші учні – розв’язують задачу самостійно, слабші – під керівництвом учителя.
                 І день – 13750м
               ІІ день – стільки, скільки І                     ? м                                
              ІІІ день - ?, на 11800 м менше
       (Відповідь: за 3 дні фабрика виробила 43200 метрів тканини.)      (ли)
V. Підсумок уроку.
            Нарешті ми можемо розшифрувати слово, яке діє на кожного школяра з не меншою силою, ніж єгипетська піраміда чи сфінкс. Звичайно, канікули!
           У Стародавньому Римі канікул теж чекали... Ні, ні... Не діти! Дорослі! Ви здивовані? Нічо­го дивного в цьому немає. Період із 22 липня по 23 серп­ня в стародавніх римлян називався канікулами. Чому? Саме в цей час Сонце перебуває в сузір'ї Пса. В ла­тинській мові собака — сапіз (каніс). У цей час у Римі по­чиналася найбільша спека, і римський сенат робив перер­ву у своїх засіданнях — канікули.
          Згодом канікулами почали називати літню перерву в роботі навчальних закладів, а ще пізніше — взагалі будь-яку встановлену перерву в заняттях учнів і студентів.
       Наближається до кінця наша незвичайна математична подорож до стародавньої країни.
          -  Що дізналися нового?
          -  Чим допомогла математики в подорожі?
          -  Які числа називають круглими?

          -   Як знайти периметр прямокутника?

Немає коментарів:

Дописати коментар