Тема: Круглі числа. Периметр прямокутної ділянки. Знаходження
суми і різниці багатоцифрових чисел (№№ 364—371).
Тип уроку: віршований
Мета:
-
ознайомити учнів з круглими числами;
узагальнювати прийоми розв'язування задач; закріплювати вміння знаходити
периметр прямокутних ділянок за планом.
-
Розвивати математичну кмітливість, логічне
мислення, уяву,
-
розширювати кругозір учнів, зацікавлювати
древніми пам’ятками історії та культурою інших країн.
Обладнання: таблиці усних обчислень; таблиця
"Периметр прямокутника"; "Картки поточного та тематичного
контролю знань", схеми задач, фото Єгипетських пірамід.
І. Організація
класу.
— Відомо, у світі такі є країни,
В яких
поселилися лихо й руїни,
Та є
мальовничі куточки Землі.
А право на
щастя усі мають діти,
Бо сонце
яскраве всім лагідно світить.
Не будем
зважати на подих зими
І сонця
присутність відчуємо ми
Один з
одним, а також тому,
що ми
відвідаємо один із чудових куточків
нашої
прекрасної планети.
II. Хвилинка каліграфії.
— А
почнемо урок із хвилинки каліграфії. Цифру, яку ми будемо писати, назвете ви,
продовжуючи мою думку.
Починаємо
роботу. Ми її
зустрінем в нотах,
В кольорах
веселки є. Кожен день у
тижні має,
Знаєм ми, ім'я
своє. Цифра ця
відома всім,
Доведіть, що у
вірші йшла мова про 7.
-
пояснити написання цифри, учні записують у зошитах.
- Поміркуйте: знаючи, що 15873 х 7 = 111111,
знайдіть значення виразу 15873 х 49 = ?
(Відповідь: 777777. Міркують так: 49 у 7 разів більше від 7, тому
відповідь має бути у 7 разів більшою від попередньої)
— Із скількох цифр складається число? Отже, яке
це число? (Шестицифрове) Запишіть його.
- Самооцінка: на полях олівцем поставте за
каліграфію позначки: —
каліграфічно; — не
зовсім; - не каліграфічно.
- То куди ми будемо з вами
подорожувати?
Їх будували як гробниці
Для фараонів десятки літ.
Росли споруди, як гриби
Й відомі стали на весь світ.
(Мова йде про єгипетські піраміди, які
будували як гробниці для фараонів)
-
Дійсно, це так. Ми сьогодні з вами відвідаємо
Єгипет..
- За правильні відповіді ви отримуватимете
плюси, за їхньою кількістю в кінці уроку одержите оцінку. Кожний блок завдань
дає змогу відкрити склад слова, яке з превеликим задоволенням розшифруємо в
кінці уроку.
- Отже,
розпочинається незвичайна подорож до Єгипту. Світ багато чим зобов'язаний цій
дивовижній і загадковій країні. Древні єгиптяни першими визначили прямий кут,
прямокутник, квадрат, коло і так започаткували геометрію, їхні
всесвітньовідомі піраміди не бояться часу — вони є одним з чудес світу.
ІІІ. Контроль,
корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
— Від
нашої подорожі, я впевнена, ви отримаєте насолоду, тому що взнаєте багато
цікавого, ознайомитесь з круглими числами, закріпите вміння знаходити периметр
прямокутних ділянок.
а) Із
завдання № 363 зачитати результати обчислення виразів з іменованими числами.
(10 ц 9 кг - 5 ц 68 кг = 4 ц 41 кг ;
2. Завдання для опитування.
а) на
дошці 3 учні виконують приклади з іменованими числами
5кг – 3кг700г (1кг300г)
8кг350г + 5кг750г (14кг100г)
19км563м + 2км040м (
21км603м)
б)
Розв'язати задачу.
На 2 сукні потрібно 5 м тканини. Скільки таких
суконь можна пошити з 20 м
такої тканини?
—
Розв'яжіть задачу двома способами.
(1-й спосіб: 2
■ (20: 5) = 8 (с).
2-й
спосіб: 5 м
=500 см; 2000: (500: 2) = 8 (с.).)
3. Усні
обчислення.
а) Виконайте усні обчислення, записуйте тільки
відповіді:
— число 7 збільшити у 1000 разів; 7000
—
результат збільшити на .80; 7080
—
отримане число зменшити на 6000;
1080
— зменшити у 10 разів; 108
—
збільшити на 39. 147
Відповідь:
147 метрів
— така висота піраміди Хеопса, вона є найвищою за всіх.
б) Гра
"Чарівний ключик". ( ст.
137) (ка)
(Кожен ключик підходить лише до одного
замка. З'єднайте їх стрілками. Переможе той, хто швидше "відімкне"
всі замки.)
Єгипет — країна
жаркого континенту. Сонце. Піски. Пустеля. І стоять в цій пустелі кам'яні
гіганти — піраміди — гробниці фараонів. Поблизу піраміди фараона Хефрена
знаходиться відомий усьому світу сфінкс (Ілюстрація) лев із обличчям
людини.
А хто
піраміди-гіганти робив?
Була
непосильною праця рабів.
На сонці висмажені, виснажені,
втрачали
сили, вручну рубали кам'яні брили
Й споруди-велетні з них робили.
Тоді шліфували до блиску каміння
Під сонцем й палючим його промінням.
Без
розчину плити тримались, й невдахи
Отак,
працювали, неначе комахи.
По
формі своїй піраміди незвичні,
Вони загадкові, чарівні, величні
ІУ. Вивчення
нового матеріалу.
1. Підготовча
вправа.
— Серед поданих чисел виберіть і назвіть ті,
запис яких закінчується нулем:
1002; 20000; 750;
9050; 13405; 18870; 6002; 9009; 10000.
2. Пояснення.
— Числа, які
закінчуються нулем або кількома нулями, називають круглими числами.
100; 720; 410050; 80; 32400 - круглі
числа.
3. Первинне
закріплення.
а) Читання вправи № 364.
б) Назвати результати таблиці множення на 5,
що є круглими числами.
в)
Виконання вправи № 365.
- А яке з поданих
вище чисел можна однаково прочитати справа наліво і навпаки?
- Спробуйте додати
цифри у цьому числі. ( 18)
Саме стільки
років прожив один з фараонів. Хто? (Тутанхамон)
Він не встиг здійснить походів,
18
літ — так мало.
В
стільки років фараона
Смерть
безжалісна застала.
Прізвище
Тутанхамона
В світі вславилось проте. (Одна єдина
гробниця Тутанхамона залишилась непограбованою, а була вона не в піраміді, а у
стіні)
- Кожне число
можна записати у вигляді суми чи різниці круглого числа і одноцифрового. Тож
давайте здійснимо цей запис.
18 = 10 + 8 18 = 20 - 2
4. Фізкультхвилинка.
IУ. Розвиток
математичних знань.
1. Виконання завдання № 367.
- Поміркуйте, чи знали єгиптяни
багатоцифрові числа? Так, проте вони користувалися не десятковою, а іншою системою
числення і називали числа інакше. А ми знаємо багатоцифрові числа і вміємо їх
віднімати і додавати.
340055 - 48380 =
291675;
424888 - 285099 = 139789.
— Перевірте віднімання додаванням. (ні)
2. Знаходження
периметра прямокутної ділянки за планом.
- Якщо подивитись уважно на піраміду, то ви
побачите, що основою піраміди є прямокутник. Наступним завданням буде:
а) — Знайдіть периметр кожної ділянки за планом,
поданим на таблиці.
6м
9
30 м 9м 4м
Завдання виконують з коментуванням. (Р І = 46 м ; РІІ =ЗО м;Р ІІІ =
20 м .)
б)
Самостійне виконання завдання № 368. (В. з картоплею 44 м ; з огірками — 24 м ;
з помідорами — 16м.) (ку)
3. Розв'язування задачі 369
- Сильніші учні – розв’язують
задачу самостійно, слабші – під керівництвом учителя.
І день – 13750м
ІІ день – стільки, скільки І ? м
ІІІ день - ?, на 11800 м менше
(Відповідь: за 3 дні фабрика виробила 43200 метрів тканини.)
(ли)
V. Підсумок уроку.
Нарешті ми можемо розшифрувати слово, яке діє
на кожного школяра з не меншою силою, ніж єгипетська піраміда чи сфінкс.
Звичайно, канікули!
У Стародавньому Римі канікул теж чекали...
Ні, ні... Не діти! Дорослі! Ви здивовані? Нічого дивного в цьому немає. Період
із 22 липня по 23 серпня в стародавніх римлян називався канікулами. Чому? Саме
в цей час Сонце перебуває в сузір'ї Пса. В латинській мові собака — сапіз
(каніс). У цей час у Римі починалася найбільша спека, і римський сенат робив
перерву у своїх засіданнях — канікули.
Згодом канікулами почали називати літню
перерву в роботі навчальних закладів, а ще пізніше — взагалі будь-яку
встановлену перерву в заняттях учнів і студентів.
Наближається до кінця наша незвичайна
математична подорож до стародавньої країни.
- Що
дізналися нового?
- Чим
допомогла математики в подорожі?
- Які числа називають круглими?
- Як знайти периметр прямокутника?
Немає коментарів:
Дописати коментар